Öppet brev till Arber Gashi (S)
Vi måste alla stå upp för strandskyddet!
Hej Arber Gashi!
Tack vare strandskyddet har alla människor i Sverige tillgång till våra vackra stränder.
Strandskyddet skyddar alla medborgares tillgång till fria stränder för bad och friluftsliv. Det skyddar också de över 1000 rödlistade arter som har strandområdena som sin livsmiljö!!
Strandskyddet bidrar till att Sverige står bättre rustat mot klimatförändringar än många andra länder, eftersom obebyggda stränder fungerar som buffertzoner vid översvämningar och höga flöden. De utgör dessutom en viktig kolsänka. Att skydda arter skyddar även människor.
Regeringen och Sverigedemokraterna tar nu bort strandskyddet vid små sjöar och vattendrag vilket innebär att stora arealer av det allmänna naturskyddet plötsligt försvinner – och detta i ett läge då vi borde skydda mer natur för att nå upp till våra internationella åtaganden. Det innebär också att Sveriges möjligheter att nå upp till våra miljö- och friluftsmål minskar. Regeringen har dessutom aviserat att man vill avveckla strandskyddet ännu mer så att det blir betydligt lättare att bygga strandnära. Jag förstår att man vill bygga en brygga ibland men detta är inte sättet att få göra det på och förresten så får man ju redan anlägga en flytbrygga vid sin tomt så vad vill dem ens? Ha sin strandtomt helt för sig själv? Bo i en bunker istället..
Att avveckla strandskyddet är riktigt oroväckande. Finns flertalet exempel på länder och öar där man kan se den storskaliga privatisering av stränder som ett riktigt skräckexempel, där befolkningar inte FÅR komma till havet under högsäsong pga lyxhotell som ÄGER stränderna och håller stränderna privata för sina turister.
Detta är faktiskt helt galet, politiker har sådan himla makt över allt men att naturen, djuren och människor ska gång på gång påverkas så himla negativt för att moderaterna jämt vill ha mer utan att förstå konsekvenserna av sin girighet är inte okej. Hallands natur är helt eget i sitt slag och en otrolig naturkälla får biologisk mångfald. Vi har redan sett hur naturskyddsområden avvecklas låt inte mer av Sveriges och Hallands natur gå i klorna på dem.
Det är enkelt att känna att man kan ge upp men snälla vi kan inte luta oss tillbaka i simpel pessimism när det kommer till miljön och naturen, jag uppmanar istället till att vara modig och andas optimism in i politiken och den svenska miljöns framtid. Strand, sjöar och hav är en fundamental rättighet för alla människor eller hur? Att möjliggöra privatisering av strand är att indirekt privatisera vatten -HELL NO!
Jag vill uppmana dig som ansvarstagande riksdagsledamot att:
· Stå upp för ett starkt, generellt strandskydd
· Arbeta för ökad tillsyn och bättre efterlevnad av strandskyddreglerna
· Arbeta för ett stärkt strandskydd i de mest exploaterade områdena
Allt gott,
Lisa Staak
Halmstad
Rädda det svenska strandskyddet!